
Werken vanuit systemisch perspectief 1e ronde (7 april 2023)
Deze interactieve workshop bestaat uit 3 onderdelen;
- Kennismaking met de basisprincipes van systemisch werken en welke dynamieken en verstrikkingen men kan herkennen in het ‘bijzondere’ gedrag van leerlingen.
- Omdat de school en de medewerkers onderdeel zijn van de leefwereld van leerling, is het van belang om zicht te krijgen vanuit welke plek de docent en/of IB functioneert door het oefenen met kleine familieopstellingen, met als doel;
- inzicht in je eigen systemische achtergrond en wat dat kan betekenen voor jou als leerkracht in het organisatiesysteem (de school) ten opzichte van de organisatie, leerling en ouders (vanuit welke plek reageer je?, is dit jouw rol?)
- inzage in patronen en dynamieken van jezelf en anderen (wat maakt dat je/de ander op een bepaalde manier reageert?)
- handvatten om anders naar gedrag en situaties te kijken
- Opstelling van een casus/ vraag (door de deelnemers ingebracht en moet gaan over de relatie school/leerkracht-leerling-ouder, bijv. bijzonder gedrag leerling(en) of ouder(s).)