Leesrijpheid – de leesontwikkeling

Een korte typering van het aanbod

  • De leesontwikkeling – een schoolbrede aanpak.
    Van klanken en vormen via hakken-en-plakken naar spelling.

Het thema waarop de inhoud aansluit

  • Rijpheid voor klank- en vormspelen;
  • Rijpheid voor leesonderwijs;
  • Rijpheid voor de drie kernspellingsregels (‘hond’/’rib’; ‘boten’/’botten’; ‘jij vindt’).

De doelgroep

  • Leerkrachten, leesspecialisten, intern begeleiders en directie.

De duur en tijdsinvestering

  • Lezing van twee uur.
  • Een vervolgcursus van 3×3 uur plus een terugkombijeenkomst waarin men leesrijpheid zelf leert vaststellen is mogelijk.

Data

  • woensdag 12 september 2018 van 15.00 – 17.00 uur

De gewenste maximale/minimale groepsgrootte

  • Minimale groepsgrootte: 10

Inhoudelijke informatie over het aanbod

Zie https://ontdekkendleren.nl/oll (voor ‘Klank- en vormspel’ en de delen 1 en 2 van ‘Zo ontdek ik het lezen!’) en https://stichtinghistos.nl/ontdekkend-leren-lezen/zo-ontdek-ik-het-lezen-deel-3 (voor deel 3 van ‘Zo ontdek ik het lezen!).

Korte informatie over de aanbieders

Dr. Ewald Vervaet is ontwikkelingspsycholoog en heeft onder meer de ontwikkeling van het schrijven en van het lezen bij twintig kinderen gevolgd. De leeslijn ‘Ontdekkend leren lezen’ is door hem geschreven in wisselwerking met schoolkinderen.

Datum

sep 12 2018

Tijd

15:00 - 17:00

More Info

Read More

labels

Scholing - vakinhoudelijk

Locatie

Pius X
Hoofdstraat 35, 7076 AG Varsselder

Trainer

Ewald Vervaet