
JuniorLab
Workshop JuniorLab
(Doelgroep: het lezende onderzoekende oudere kind):
Bij JuniorLab gaan wij uit van de eigen leervragen van kinderen (groep 4 t/m 8). Want wie mag
onderzoeken en uitpluizen wat hij of zij echt wil leren, heeft de grootste intrinsieke motivatie
om door te zetten. In deze workshop duiken we in de wereld van ‘onderzoekend leren en ‘leren
leren’. Hoe geven we kinderen inzicht en eigenaarschap over hun eigen leerproces en welke
vaardigheden zijn hiervoor nodig? En belangrijker nog: wat is jouw rol als leerkracht in dit
proces?
Kernthema’s van deze workshops:
• Onderzoekend leren binnen wereldoriëntatie vanuit de onderzoekscirkel van JuniorLab;
• De fasen van onderzoek nader uitgelicht;
• Inzicht in ontwerp- en leerprocessen van het kind: onderzoeksvaardigheden, executieve functies en metacognitie en mindset;
• Eigenaarschap over het leerproces van zowel leerkracht als leerling;
• Vaardigheden ontwikkelen versus kennis vergaren;
• Ondersteuningsbehoeften van kinderen tijdens onderzoekend leren;
• Leerkrachtrol tijdens de fasen van onderzoekend leren;
• Zelf actief aan de slag.