2e ronde modelen als didactisch instrument

Modelen als didactisch instrument;

hoe hardop denkend voordoen het rendement van mijn les verhoogt.

Modelen, hardop denkend voordoen, is een didactisch principe dat al gebruikt werd in de Middeleeuwen. Modelen is gebaseerd op het meester-gezelprincipe: de meester deed de leerling voor hoe hij het vak moest uitoefenen en de leerling imiteerde dit stap voor stap.

Modelen in de klas is echter heel veel complexer dan het leren van een vak. Het leren in de klas speelt zich voornamelijk in het hoofd af en is daarmee veel minder zichtbaar. De kunst van goed modelen is om het leren zo zichtbaar en ervaarbaar mogelijk te maken. Goed modelen is daarmee een samenspel tussen hardop alle denkstappen verwoorden en daarbij alle stappen voordoen en laten beleven. Echt goed modelen is daarmee een hele kunst.

In deze workshop komen de volgende vragen aan bod: Hoe model je denkstappen tijdens de instructie? Wanneer is het effectief om het modelen in te zetten? Hoe zorg je dat jouw modelgedrag wordt overgenomen door de leerlingen? Hoe zorg je dat zij het geleerde ook toepassen in andere situaties?

In deze workshop gaan we zelf ervaren wat het effect van modelen is en we gaan oefenen met enkele praktijkvoorbeelden.

Programma:

– Wat is modelen? Het didactische uitgangspunt

– Verschil tussen modelen, voordoen en uitleggen

– Praktijk: Zelf ervaren wat modelen is

– Praktijk: Actief aan de slag met het maken van een script voor een les

– Praktijk: oefenen van het modelen

Tags:

Datum

apr 15 2022

Tijd

11:00 - 13:00

More Info

Read More

labels

Teamscholing

Locatie

Oersprong
Wilgenstraat 6, 7071 KS Ulft
Categorie

Trainer

Willeke Evers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *