1e ronde kinderbrein en ontwikkelingsstoornis

Dag 1

• Hersenen in beeld, opbouw van het brein
• Invloeden op de hersenontwikkeling bij kinderen
• Gedragingen en kenmerken, wees alert!

Dag 2

• Werken aan de hand van een casus, delen van ervaringen
• NMT model (verdieping op breinwerking en ontwikkelingsstoornis bij kinderen)
• Begrenzen en grenzen binnen het onderwijs ‘Kinderbrein en ontwikkelingsstoornis’

Dag 1

Ons brein is maar een ingewikkeld gebeuren. Hebben wij het nu voor het zeggen of bepaalt ons brein hoe wij ons gedragen? En welke invloeden zorgen nu voor bepaalt gedrag. Hoe komt het nu dat met alle hulp en begeleiding we soms toch (misschien wel vaak) moeilijk grip krijgen op gedrag van kinderen. Om dat te begrijpen duiken we in de allereerste aanleg van het kinderbrein, te beginnen in het ‘reptielenbrein’. Vervolgens gaan we een laag hoger en onderzoeken we welke gedragingen zich ontwikkelen in het zoogdierenbrein en hoe een gestrest systeem de ‘automatische piloot’ van het kind overneemt. We eindigen in de Cortex; het gebied waarop met name aanspraak wordt gemaakt tijdens cognitief leren en soms onbereikbaar lijkt (hoewel het kind best ‘kan leren’) en het moeizame gedrag overheerst. Hoe staan deze verschillende breingebieden met elkaar in verbinding, hoe beïnvloeden ze elkaar en welke gedragskenmerken horen hier bij.

Dag 2

Aan de hand van een casus uit het onderwijs kijken we verder dan ‘het gedrag’. We leggen het gedrag denkbeeldig over de opbouw van het brein en bepalen met elkaar invloeden en factoren die een rol kunnen spelen. Is bijvoorbeeld een gestelde diagnose wel zeker de oorzaak of speelt er meer? Hierin zijn ook aanleg, omgevingsfactoren (milieu en opvoeding) van cruciaal belang. Er wordt steeds meer verwacht binnen het passend onderwijs en we zien steeds meer kinderen vastlopen. Vanuit het NMT model (Neurosequential Model of Therapeutics) krijg je zicht op wat er zich allemaal kan afspelen in het brein van een kind en hoe iedere laag iets ‘doorgeeft’ (of juist niet) aan de volgende laag. Symptomen versus oorzaken. Wanneer gaat begrenzen bij een kind over in grenzen binnen het onderwijs. Wat helpt en wat zeker niet. Welke mogelijkheden zijn er en wat is de rol van de leerkracht.

Tags:

Datum

jan 10 2022

Tijd

08:30 - 10:30

More Info

Read More

labels

Teamscholing

Locatie

Oersprong
Wilgenstraat 6, 7071 KS Ulft
Categorie
Patricia Hoogeveen

Trainer

Patricia Hoogeveen
Website
https://kinderpraktijkdoetinchem.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *