1e ronde communicatie/ oudergesprekken

Vooraf: alle deelnemers ontvangen vooraf een digitale vragenlijst waarin de leerdoelen in kaart worden gebracht. Dat geeft ons de gelegenheid nog meer af te stemmen op ieders leerwensen.

Workshop 1: Benoemen wat er aan de hand is (2 uur)

Tijdens deze eerste dag herhalen we kort de theorie van de Impactladder uit de interactie lezing Een instrument waarmee we op een eenvoudige manier de zwakke punten in je houding kunnen verbeteren en de sterke punten versterken. Na deze basis oefenen we een 5 stappenmethode waarmee je assertief kunt benoemen op welk punt de verwachting niet meer strookt met de werkelijkheid. Hoe geef je feedback op een duidelijke en niet-aanvallende manier? We oefenen in deze workshop met relatief eenvoudige gesprekken. Het oefenen van het geven en ontvangen van feedback zodat incidenten adequaat opgelost worden, zowel in contact met ouders als binnen het team zodat er onderling steeds meer gemak en vertrouwen ontstaat. Tot slot: Als samenwerking spaak loopt komt dat vaak door verkeerde verwachtingen. We oefenen met het maken van een goed contract waarin ieders inbreng en de beoogde resultaten vastgelegd worden. Of het nu gaat om een enkel gesprek met een ouder, of om een langdurige samenwerking.

• Proactief gedrag een gesprek openen en afsluiten (contractering).
• Oefenen met eigen praktijksituaties en feedback van collega’s.
• Op welk niveau geef je feedback, inhoud, proces of relatie?
• Goede balans tussen relatie en taak: benoemen wat er aan de hand is.

Workshop 2: Stuur je gedachten, stuur je gesprek (2 uur)

In een oudergesprek is 50% van de communicatie de verantwoordelijkheid van de leerkracht, 50% van de ouder. Je reactie daarop is echter voor 100% eigen verantwoording. De tweede workshop gaan we aan de slag met complexere situaties. Dan is feedback geven en in contact blijven nóg belangrijker, maar hoe doe je dat? Welke gedachte helpt je en welke belemmert je? Zo komen we uiteindelijk bij ‘De Verschrikkelijke Ander’. Ben je allergisch voor de Zielige, de Slome of juist de Dominante ouder? En hoe buig je je afwerende reflex om naar positieve communicatie en samenwerking? Dat begint met het ontdekken van de onderhuidse positieve motieven van die Verschrikkelijke Ander. Pas als je die kent en snapt waarom ze botsen met je eigen (professionele) waarden, kun je zinvol oefenen hoe je ook feedbackgesprekken met lastige

In deze workshop wordt het lastige gedrag geoefend met een acteur.

• De rol van de verschillende gesprekpartners herkennen en de verschillende communicatiestijlen.
• Hoe hanteer je belemmerende overtuigingen?
• Op welk niveau grijp je in? Ui van Korthagen.

  • 00

    dagen

  • 00

    uren

  • 00

    minuten

  • 00

    seconden

Tags:

Datum

mrt 03 2021

Tijd

08:30 - 10:30

More Info

Read More

labels

Teamscholing

Locatie

Mariaschool
Neptunus 8, 7071 VG Ulft
Categorie
Sylvia Valkenburg

Trainer

Sylvia Valkenburg
Website
https://www.valkenburgtrainingen.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *